Monday 17 June 2013

ایرانیان خارج از کشور

طبقه‌بندی چیزها میتونه کمک به درک بهتر آن‌ها بکنه. وقتی در بررسی اوضاع اقتصادی ایران، درآمد‌های ایران را به درآمدهای نفتی و غیرنفتی تقسیم می‌کنیم در واقع فرض می‌کنیم این طبقه‌بندی کمک به درک بهتر اوضاع اقتصادی ایران می‌کنه و به عبارت دیگر فرض می‌کنیم که همه‌ی درآمدهای غیرنفتی از الگوی مشابهی پیروی می‌کنند در تاثیرگذاری روی اوضاع اقتصادی ایران و اون الگو را متفاوت می‌بینیم از نحوه‌ی تاثیرگذاری درآمد‌های نفتی. واضح به نظر می‌آد؟ خوب حالا چطور میشه در تحلیل کنش و واکنش مردم در مورد مسایل سیاسی ایران، مردم ایران را به داخل ایران و خارج ایران تقسیم کرد؟ کدوم الگوی مشترک بین ایرانیهای خارج ایران هست. ایرانی  خارج از کشور دیدم که روزی یک ساعت اخبار فارسی  در مورد ایران گوش میده . ایرانی دیدم در همین جزیره که تو بعد از انتخابات  تحلیل میکنه. ایرانی هم دیدم که حتی اسم بعضی از نامزدهای انتخابات اخیر رو نمیدونه. اصلا این داخل یا خارج از ایران بودن هیچی رو ثابت نمی‌کند.  اگر در بررسی  دسترسی ایرانیان به اینترنت آنها را به داخل نشین و خارج نشین تقسیم کنیم یک چیزی! اما در مورد آگاهی و آپدیت بودنشون در مورد اوضاع سیاسی هیچ فایده‌ای من در این تقسیم‌یندی نمی‌بینم...  حالا این هم برای ثبث اینجا بگم که روز اعلام نتایج انتخابات با چند تا از بچه‌ها رفتیم بیرون. هیجان‌زده بودم. بیشتر بچه‌های اون گروه ده سال گذشته رو در جزیره زندگی کرده‌اند. یکی از اونا خبر نداشت در انگلیس فقط تو لندن می‌شده رای داد! یکی دیگه فقط اسم یکی دو تا از کاندید ها رو می‌دونست. به شوخی بهشون گفتم «من الان حس می‌کنم با ایرانی‌های خارج از کشور حرف می‌زنم» وقتی  اومدم خانه عطش داشتم ببینم کی چی میگه. چی شد که این دفعه تقلب نشد و این حرفها. اون وسطها دیدم تو اسکایپ چراغ یک آشنای داخل ایران روشن شد.  تو حرفاش گفت که شب رفته بوده پایکوبی بعد از انتخابات. گفت رای نداده بوده و هیچ وقت رای نداده. می‌گفت اما قیافه‌ی قالیباف کاری‌تر به نظر می‌آد. ... داشتم شاخ درمی‌آوردم!!... بعد هم با یک آشنای دیگه تو آمریکا حرف زدم. می‌گفت دو شب نخوابیده انقدر که  تحلیل‌های مربوط به انتخابات را داشته دنبال می‌کرده. .. یک ساعتی با هم حرف زدیم و من چه لذتی بردم

No comments: